ارتباط شیوه ی زندگی و سن با پروتئین های مرتبط با دیابت

دریک دهه ی گذشته دانشمندان شواهد زیادی درمورد  غلظت نسبتاً پایین پروتئینی به نام SHBGیا گلوبولین متصل به هورمون جنسی و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک  سالها قبل از آغاز بیماری یافتند.

 دکتر Liuمی گوید: این پروتئین می تواند خطر ابتلا فرد به دیابت را 6 تا 10 سال قبل از وقوع  بیماری مشخص کند. نتایج این تحقیق درمجله ی Clinical Chemistryمنتشر گردید.

دکتر Liuو همکارانش به اندازه گیری مقدار پروتئین SHBGدر 13547 زن پرداختند. دانشمندان به بررسی کامل فاکتورهای غیرژنتیکی تأثیرگذار بر مقدار این پروتئین پرداختند و دریافتند که سن، استفاده از درمانهای استروژن ، فعالیت فیزیکی و نوشیدن  قهوه های کافئینه بطور موثری در افزایش مقدار پروتئین SHBGموثرند . از سوی دیگر ،  بالا بودن نمایه ی توده ی بدنی  BMIبا مقدار پایین SHBGمرتبط می باشد.

 گروه پروفسور Liuقبل از این ثابت نمودندکه پروتئین SHBGمی تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را شناسایی کند و همچنین آنها چندین جهش در کدان  ژنتیکی این پروتئین یافتند که می توانست با این پیش بینی مرتبط باشد.

دکتر Liuمی گوید:حتی اگر تأثیرات ژنتیکی نیز در این میان بر غلظت این پروتئین تأثیر گذارد، این پروتئین الزاماً درطول زندگی در بدن هر یک از ما ثابت نمی ماند. بنظر می رسد این پروتئین اثر بخصوص این تأثیرات را بر کبد و نهایتاً بر خطر ابتلا به دیابت منتقل می نماید.

محققین همچنین به یک یافته ی مهم دیگر دراین زمینه دست یافتند: ارتباط واضح  SHBGدر زنان درگروههای مختلف قومی تغییر نمی کند.

دکتر Gotoمتخصص غدد درون ریز از مرکز تحقیقات دیابت در ژاپن می گوید: این بزرگترین مطالعه ی انجام شده تا به امروز است که نشان می دهد تفاوتهای مقدار SHBGدراقوام خاص اگر وجود داشته باشد- آنقدر زیاد نیست که از آن برای کاربرد بالینی برای طبقه بندی خطر دیابت درمیان اقوام استفاده شود.

نتایج این تحقیق ادامه ی نتایج تحقیقی است که سال گذشته منتشر گردید. دراین تحقیق گزارش شد که غلظت SHBGمی تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در میان زنان سیاه پوست، هیسپانیک و آسیایی یا زنان یائسه ساکن جزایر اقیانوس آرام پیش بینی کند. قبل از این فقط درمورد زنان و مردان سفید پوست در این باره تحقیق شده بود.

شاخص های آگاهی دهنده

دکتر Liuمی گوید: دلایل متعددی درمورد اهمیت پیگیری و سبک زندگی و ارتباط آن با مقدار SHBGوجود دارد. یکی از این دلایل این است که این اطلاعات  به پزشکان یک چهار چوب اساسی مرجع از غلظت SHBGموجود در بیماران بر اساس سبک زندگی ، جمعیت آنها می دهد که پزشک می تواند در ارزیابی خطر ابتلا به  دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک از آن استفاده نماید.

دکتر Liuمی گوید: شما چگونه می توانید خطر را برای مداخلات بالینی و پیشگیرانه  طبقه بندی  کنید؟ اگر شما بخواهید از این معیار برای کارهای بالینی استفاده کنید باید یک مرجع جمعیتی برای آن داشته باشید، برای مثال بر اساس سن یا قومیت .

 محققین برای تقویت استراتژی های احتمالی برای مداخلات مربوطه کارهایی انجام دادند. فعالیت بدنی، نمایه ی توده ی بدنی BMI،  مصرف قهوه و درمان با استروژن همگی می توانند تنظیم گردند اما سن را نمی توانتغییر داد. دانستن اینکه این فاکتورها با این  بیومارکو در ارتباطند، سبب می شود دانشمندان به بررسی تأثیر تغییر این فاکتورها (ورزش بیشتر) بروی غلظت این پروتئین درافراد درطول زمان بپردازند به این ترتیب تأثیر این فاکتورها درنهایت بر خطر ابتلا به دیابت بررسی خواهد شد.

علاوه براین، این یافته ها می توانند به توضیح وجود ارتباطات فیزیولوژیکی احتمالی بین این فاکتورها و خطر ابتلا به دیابت کمک کنند.برای مثال نوشیدن منظم قهوه وداشتن نمایه ی توده ی بدنی پایین تر هر کدام به طور مستقل  با احتمال خطر پایین تری برای ابتلا به دیابت مرتبطند.

این تحقیقات نشان داد که SHBGدارای یک نقش حد واسط دراین ارتباط است، این پروتئین درکبد تولید می شود و ممکن است به عنوان سکوی پرتاب متابولیسم بدن عمل کند.

دکتر Liuمی گوید: این تحقیق نشان داد که می توان سنجش غلظت SHBGرا به آزمایشات بالینی  خون و استانداردهای پیشگیری از دیابت افزود. زمانیکه مقدار قندخونتان افزایش می یابد، انجام این آزمایش برای استفاده از خاصیت تشخیصی آن  دیر شده است . شما باید مقدار این پروتئین را برای پیش بینی  خطر ابتلا به دیابت 6 تا 10 سال  قبل از افزایش قند خون انجام دهید.

 منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/09/130918130652.htm